Resepi Kuih Deram

3:09 PM 3 Comments A+ a-

Kuih deram ni antara feveret Fai bila ke pasar malam.. Kalau nampk je, mesti beli.. Biasanya 5 keping RM1... Beli RM2 memang tak puas makan, kejap je dah habis. Tadi blogwalking.. Terjumpa la resepi ni. Simple je rupanya resepi kuih deram ni. Kalau rajin esok boleh la cuba.. lepas tu boleh la makan sepuas-puasnya. Hehehe...


Resepi Kuih Deram

Bahan2:
500g tepung beras (1 peket blended rice flour)
500g gula merah
1 1/4 cawan air
1 helai daun pandan (sekiranya ada)



Cara memasak:

1. Masak gula merah dengan sedikit air hingga pekat
2. Masukkan tepung beras dan kacau hingga kental
Kacau adunan guna senduk (ikutlah guna apapun. jgn guna tangan sudah) sampai die jadi doh. adunan tu die tak keras dan tak lembik tapi macam meluncur je.. 
 
3. Ambil sedikit adunan ini dan leperkan. Kemudian buatkan lubang ditengah2
4. Goreng di dalam minyak yang banyak hingga kekuningan.


ihsan google



Nanti kalau jadi Fai up entri tentang ni ya... Hihi..





Fai Nardir 
KEY COORDINATOR MEI'15 (8 points) 
I'm more than willing to help 
Contact No: 019-7428120 
Email: nnurfairuz@gmail.com

Work at Home Mom. Fulltime Shaklee Independent Distributor Founder Project Shaklee Team (PST)

3 comments

Write comments
AnneRaini
AUTHOR
May 20, 2015 at 4:21 PM delete

buat sendiri puas makan..hehe

Reply
avatar
May 21, 2015 at 9:43 AM delete

memang sedap kuih deram ni Fai.. tapi tulah kt sini susah nak jumpa..klu balik smnjg je lah dpt mkn sllu..:)

Reply
avatar
Kakzakie
AUTHOR
May 21, 2015 at 10:22 AM delete

Kalau nak ikutkan macam mudah aje buatnya ye Fai. Tapi kakak tak pernah buat tau. Biasa beli aje..

Reply
avatar