Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan? - Ar Rahman

12:58 AM 0 Comments A+ a-

Ar Rahman, surah yang sangat meruntun kalbu. Dulu masa pregnantkan Adam, Fai suka sangat dengar surah ni. Setiap malam sebelum tidur, wajib alunankan surah ni melalui handphone sampai  Fai tertido. Kalau hayati betul-betul tafsir Ar-rahman ni, maksudnya memang sangat menyentuhhhh perasaan...  "maka nikmat tuhanMu yang manakah yang kamu dustakan.." Banyakkkk sangat nikmat yang diberikanNya, tak terhitung... Sesungguhnya kita ni amat hina dan kerdil disisiNya, kita tak punya apa-apa.. Kita semua tak punya apa-apa tanpa kasih sayang dan ihsan dariNya. Jika dihayati betul-betul, surah Ar-Rahman ni memang boleh buat kita menangisssss...

"maka nikmat tuhanMu yang manakah yang kamu dustakan.."





 

Kelebihan Surah Ar-Rahman


Rasulullah saw bersabda : "barangsiapa yang membaca surah Ar-Rahman ,Allah akan menyayangi kelemahannya dan meredhai nikmat yang dikurniakan padanya," (Tafsir Nur Ats-Tsaqalan 5/187) 


Imam Ja'far Ash-shadiq (sa)berkata :"Barangsiapa yang membaca surah Ar-Rahman,dan ketika membaca kalimah 'Fabiayyi alai Rabbikuma tukadzdziban,' ia mengucapkan : La bisyay-in min alaika Rabbi akdzibu (tidak ada satu pun nikmat-Mu duhai Tuhanku, yang aku dustakan), jika saat membacanya itu pada malam hari kemudian ia mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid; jika membacanya di siang hari kemudian mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid." (Tsawabul A'mal,hlmn 117)

Imam Ja'far Ash-shadiq (sa)berkata :"jangan tinggalkan membaca surah Ar-Rahman, bangunlah malam bersamanya, surat ini tidak mententeramakn hati orang2 munafik, kamu akan menjumpai Tuhannya bersamanya pada hari kiamat, wujudnya seperti manusia yang paling indah, dan baunya paling harum. Pada hari kiamat tidak ada seorangpun yang berdiri di hadapan Allah yang lebih dekat dengan-Nya daripadanya. Pada saat itu Allah berfirman padanya: siapakah orang yang sering bangun malam bersamamu saat didunia dan tekun membacamu . Ia menjawab : Ya Rabbi, fulan bin fulan , lalu wajah mereka memjadi putih ,dan ia berkata kepada mereka : berilah syafaat orang2 yang mencintai kalian, kemudian mereka memberi syafaat sampai yang terakhir dan tidak ada seorang pun yang tertinggal dari orang2 yang berhak menerima syafaat mereka. Lalu ia berkata kepada mereka ; masuklah kalian ke syurga, dan tinggal lah di dalamnya sebagaimana yang kalian inginkan." (Tsawabul A'mal,hlm 117)





Semoga kita sama-sama dapat istiqamah baca Surah Ar-Rahman ni setiap hari...






Work at Home Mom. Fulltime Shaklee Independent Distributor Founder Project Shaklee Team (PST)