Bioflavonoid... Kenapa Vitamin C perlu mengandungi bioflavonoid? Apa itu BIOFLAVONOID?

8:30 AM 0 Comments A+ a-



Berat setiap tablet Vita-C adalah 992mg. Yang menariknya setiap tablet Sustained Release Vita-C ini mengandungi Ascorbic Acid 500mg yang ditambah dengan Citrus Bioflavanoid Complex 120mg. (7.5mg bagi setiap Lemon, Orange dan Grapefruits Bioflavanoids dan 7.5mg Hesperidin)
















Apa Itu Bioflavonoid?

Bioflavonoid atau yang dikenal dengan nama vitamin P juga selalu disebut dengan nama Flavonoids. Bioflavanoids ni merupakan kelompok pigmen yang larut dalam air. BioFlavonoids adalah kelompok dari senyawa polyphenoic yang banyak terdapat pada berbagai jenis tanaman.

Istilah bioflavonoid merujuk pada beberapa jenis zat seperti hesperin, hesperidin, eriodictyol, quercetin, quercertrin, rutin, myricetin, apigenin, luteolin, catechin, citrin, luteolin, dan flavonoid lainnya. Nutrien ini tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dan perlu dapatkan dari makanan.

Bioflavonoids dapat bekerja dengan baik iaitu dengan adanya vit B6, Vit c, vit E, Tyrosine, Calsium dan zinc




Apa Manfaat Bioflavonoid?

Bioflavonoid bekerja efektif bersama vitamin C. 
Bioflavonoid membantu fungsi vitamin C

Selain itu, Bioflavanoid berfungsi untuk:


  1. menjaga kekuatan pembuluh darah (kapilari darah) dan mengatur penyerapannya
  2. membantu vitamin C dalam menjaga collagen agar tetap dalam kondisi sihat, 
  3. membantu penyerapan dan penggunaan vitamin C
  4. mencegah kerosakan vitamin C karena oksidasi
  5. mengurangi hipertensi
  6. mengurangi pendarahan
  7. mencegah kerosakan pembuluh kapilari dan jaringan penghubung
  8. membentuk penghalang pelindung terhadap jangkitan
  9. memiliki kesan menghilangkan rasa nyeri
  10. dapat mengurangi gejala-gejala pendarahan jangka panjang
  11. serum kalsium rendah
  12. penyakit herpes rongga mulut (oral herpes)
  13. merupakan antioksidan, pencegah pembentukan radikal bebas
  14. mencegah terjadinya serangan penyakit jantung coronary dan stroke. Ini adalah kerana senyawa ini mampu mencegah pelekatan sel darah merah dan kerusakan HDL. Tambahan makanan sumber flavonoid melancarkan kembali darah pekat akibat penyumbatan pembuluh darah oleh kolesterol dan menjaga kadar normal HDL 






Bioflavonoids juga berfungsi sebagai antioksidan dalam tumbuh-tumbuhan. Cuba kita lihat, tumbuh-tumbuhan yang terdedah kepada cahaya matahari sepanjang hari, menerima dos cahaya ultraungu (UV) yg tinggi kan? Bioflavonoids membantu melindungi tumbuhan daripada sinaran UV yang berbahaya dan meneutralkan radikal bebas molekul tidak stabil dengan elektron berpasangan yang mereka keluarkan. Dan apa yang BEST nya tu, kesan antioksidan bioflavonoids yg sama macam ni jugak berlaku pada manusia yg mengambilnya!




Siapa yg perlukan Bioflavanoids?
1) PEROKOK –asap rokok merosak bioflavanoids dan vit c dengan cepat. Perokok memerlukan extra bioflavanoids dan vit c utk melawan kerosakan sel dari asap rokok
~ perokok pasif juga memerlukan extra bioflavanoids dan vit c
2) Orang berumur
3) Penderita asma dan alergi
4) penderita kencing manis 
5) orang yang terkena jangkitan kerana bioflavanoids dan vit c dapat mengurangkan risiko infeksi
6) penghidap hypertensi – dapat menurunkan tekanan darah
7) orang yang stress – dpt mencegah stress dan proses pemulihan stress dapat dipercepat dengan mengambil bioflavanoids dan vit c





Kegunaan terapeutik

1. Bioflavoniods digunakan secara meluas dalam kecederaan sukan kerana mereka melegakan kesakitan, lebam dan benjol. Bioflavonoid juga mengurangkan kesakitan yang terletak di kaki atau seluruh bahagian belakang dan mengurangkan gejala-gejala yang berkaitan dengan pendarahan yang berpanjangan dan kalsium dalam darah yang rendah.

2. Quercetin, salah satu elemen dalam bioflavoniods berfungsi menyekat enzim yang membawa kepada pengumpulan ofsorbitol, yang telah dikaitkan dengan saraf, mata, dan kerosakan buah pinggang dalam diabetes.

3. Quercetin juga dianggap sebagai phytoestrogen (bahan tumbuhan yang bertindak dengan cara yang sama seperti estrogen). Sesetengah fitoestrogen mempunyai kesan antiestrogenic yang mana mengurangkan risiko kanser tertentu. Quercetin juga didapati mempunyai aktiviti antiestrogenic, iaitu menghalang sel-sel kanser payudara dalam tiub ujian.

4. Boleh membantu merawat bahkan mencegah kanser prostat dengan menyekat hormon lelaki yang menggalakkan pertumbuhan sel-sel kanser prostat. Dalam kajian yang lain, dengan pengabilan quercetin tambahan, ia mengurangkan gejala kencing pada lelaki yang mengalami radang prostat.





(credit) & (credit)
---------------------------------------------------------------------------------------

Itulah dia perbezaan secara detail Vitamin C Shaklee yang mengandungi bioflavonoid.  So, kita sebagai pengguna ni kena tahu kenapa kena ada bioflavonoid, apa itu bioflavonoid.. Kalau tak tahu satu kerugian sebab kita tak tahu apa yang masuk dalam badan kita, apa yang diserap oleh tubuh badan kita, optimum ke tidak, baik ke atau sebaliknya.. Bila dah tahu senang buat pilihan.. dan takde la menyesal di kemudian hari kan.. ;-))



Nak Vitamin C Shaklee? Harga Retail RM92.50... Untuk penggunaan sehingga 6 bulan.... Memang berbaloi-baloi.. :-)






Fai CeritaCinta 
Shaklee ID : 852741 
HP & Whatsapp : 019-7428120 
Email: nnurfairuz@gmail.com 


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Work at Home Mom. Fulltime Shaklee Independent Distributor Founder Project Shaklee Team (PST)