Tempoh Darah Nifas

3:56 PM 5 Comments A+ a-





Ilmu baru untuk Fai... Semoga ianya juga bermanfaat buat semua... Credit info to
Kelab-kelab Ibu Bersalin dan Berpantang...


____________________________________

Biasa darah nifas berapa lama ye sebetulnye...???

Tempoh nifas mengikut mazhab Imam Shafie yang kte guna kat Malaysia ni 60 hari umumnye.. kalo dah lepas 60 hari masih ade darah.. tu dah dikira istihadoh.. tapi khususnya ia bergantung pada setiap individu. kalo 40 hari dah takde darah dah boleh mandi wajib... dan jika ade lagi darah yang keluar lepas tu, kite tak boleh solat lagi kerana masih dlm tmpoh nifas..
 
dan lagi satu.. kalo dah lepas 40 hari, darah kering dan kte pun dah mandi wajib.. tapi selepas 15 hari kte suci, keluar darah lagi (maksudnye hari ke 56).. darah itu dah dikira sebagai darah haid... bukan darah nifas.
 

------------------
Semoga penjelasan yang serba ringkas ini memberi manfaat buat ibu-ibu yang tertanya-tanya tentang tempoh darah nifas... (>___<)


Ingin berpantang secara moden dengan Shaklee..?? Feel free to contact Fai... I'm more than willing to help...


Fai CeritaCinta 
Shaklee ID : 852741 
HP & Whatsapp : 019-7428120 
Email: nnurfairuz@gmail.com 


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Work at Home Mom. Fulltime Shaklee Independent Distributor Founder Project Shaklee Team (PST)

5 comments

Write comments
Fiza Rahman
AUTHOR
May 31, 2013 at 11:50 AM delete

Akk masa lepas bersalin anak ketiga last year memang dah dikira istihado. Anak 1st & 2nd dulu tak der lama mcm nih ☺☺

Reply
avatar
Qhaifa Nur
AUTHOR
May 31, 2013 at 1:13 PM delete

dulu-dulu memang konpius...
sekarang tidak...

Reply
avatar
~ NANA ~
AUTHOR
June 4, 2013 at 11:49 AM delete

i pon ikut camni coz ada beli buka khas pasal2 darah wanita ni...hehe

Reply
avatar
LYAfrina
AUTHOR
June 4, 2013 at 12:35 PM delete

ilmu buat lya juga..tq for sharing

Reply
avatar
izan mama mia
AUTHOR
June 18, 2013 at 11:35 PM delete

akak belum pernah try....

Reply
avatar