Ikan Sisa Nabi

11:21 AM 3 Comments A+ a-

Fai pernah makan sekali ikan ni... Rasa sama jer macam ikan biasa jer... Tapi memang mcm ni lah bentuknya, ade sebelah isi jer dan satu mata...



credit






Ikan Sebelah Laut atau juga dikenali sebagai ikan sisa Nabi, nama saintifiknya Pseudorhombus spp./Achiroides spp. adalah tergolong dalam ikan air masin dan tawar yang terdapat di negara-negara ASEAN termasuk di MALAYSIA

Ikan sebelah atau ikan sisa nabi ini menurut sejarah telah dimakan oleh Nabi Sulaiman a.s. tetapi oleh kerana baginda tidak sempat menghabiskannya, baginda telah melepaskan sebelah lagi ke dalam laut dan dengan kehendak Allah ikan itu hidup semula dan berenang kembali kelautan dengan keadaan ikan tersebut yang hanya tinggal sebelah dengan satu mata sahaja dan bukti kewujudannya kekal sehingga ke hari ini untuk menjadi iktibar bagi mereka yang masih ragu-ragu dengan kebenaran Islam...
 
 
..Wallahualam..

 

Work at Home Mom. Fulltime Shaklee Independent Distributor Founder Project Shaklee Team (PST)

3 comments

Write comments
inazamri
AUTHOR
December 6, 2012 at 12:02 PM delete

akak mmg tak penah beli or makan ikan ni.selalu tengok gak kat pasar.bila2 nnt nak cuba gak la rasa

Reply
avatar
AnneRaini
AUTHOR
December 6, 2012 at 12:05 PM delete

ooo ikan sebelah ni ke yg org panggil ikan sisa nabi...selalu dgr org sebut ikan sisa nabi tp xtau ikan yg mana.

Reply
avatar
Qhaifa Nur
AUTHOR
December 6, 2012 at 2:00 PM delete

pernah beli ikan ni...sedap juga

Reply
avatar