Apa yang boleh membantu jika terlambat bangun sahur?

8:59 AM 5 Comments A+ a-

Bulan Ramadhan bakal tiba, pasti ramai yang tidak sabar untuk menunaikan ibadah puasa. Suasana Ramadhan dirindui setiap tahun. Puasa itu sendiri melatih jiwa menjadi sabar, membantu membersihkan perut serta melatih kita bersyukur dengan segala nikmat yang ALLAH beri kepada kita.

Sudah pasti kehadiran Ramadhan ini , persediaan awalnya kita menyediakan kurma di rumah untuk berbuka dan bersahur. Apakah kebaikan kurma?

1. Kaya dengan zat besi - sangat sesuai dimakan, terutama bagi wanita sedang haid dan orang yang mengalami masalah anemia (kekurangan sel darah merah).

2. Boleh dimakan pada bila-bila masa kerana ia tidak mengandungi kolesterol.

3. Kaya khasiat: Protein (1.8 hingga dua peratus), serat (dua hingga empat peratus), glukosa (50 hingga 57 peratus), Vitamin A dan C, sodium dan potassium.

4. Kandungan gulanya mudah diserap badan dan memberi tenaga segera apabila berbuka puasa. Berbuka dengan kurma membuatkan kita berasa cepat kenyang dan secara tidak langsung mengelakkan kita makan secara berlebihan.

5. Kandungan potasium penting untuk sistem saraf yang merangsang daya ingatan, membangkit nafsu kelamin (aprodisiak) dan meningkatkan sistem pertahanan badan khususnya untuk mencegah barah buah dada dan rahim.

6. Kurma diberikan kepada bayi boleh mengurangkan kesakitan dan kadar degupan jantung.

7. Kurma juga boleh membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam as yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa as.


Selain kurma, ramadhan pada tahun ini Fai akan memastikan sentiasa ada stok ESP (Soy Protein) dan Performance Drink di rumah. Insyaallah Fai akan membancuh segelas ESP dan PD untuk berbuka dan sahur...

Apa sebenarnya rasa ESP dan Performance bila dicampurkan?
Rasa seperti air lasi (ala-ala vitagen)

Boleh juga diamalkan bersama kurma diblend dan dicampurkan sekali dan ia menjadi rasa yang sangat lemak.

Betul ker kenyang dan bertenaga? Alhamdulillah, sejak mengamalkan supplemen Shaklee ni, Fai hanya minum segelas ESP yg dicampur dgn Performance Drink ketika sahur. Fai memang "tak berapa" rajin nk bangun sahur kalo puasa ganti ni. Sebab xde selera nak makan sahur sorang2. Hehehe... Alhamdulillah, memang rasa perbezaan yang ketara. Fai boleh bertahan sepanjang hari sehingga waktu berbuka tabpa rasa letih2 badan ;)

credit


Work at Home Mom. Fulltime Shaklee Independent Distributor Founder Project Shaklee Team (PST)

5 comments

Write comments
July 19, 2011 at 9:11 PM delete

nice info...;-)

salam ziarah..

Reply
avatar
Ms Fai Ayie
AUTHOR
July 20, 2011 at 10:37 PM delete

thank u...just want to ;)

Reply
avatar
Chekgu Azrine
AUTHOR
July 20, 2011 at 11:03 PM delete

hmm.. nasib suka makan kurma..good info Fai

Reply
avatar
July 20, 2011 at 11:06 PM delete

makan kurma 2 semestiny.. tapi honestly mimie x penah makan soy protein n performance?? 2 errrr .. hehehe

Reply
avatar
Ms Fai Ayie
AUTHOR
July 20, 2011 at 11:11 PM delete

@chekgu azrine; hehe...fai pn suka mkn kurma.stp kali berbuka x pernah miss ;)

@mimie saie nie; hehe...honestly bgi fai rasa die mmg sgt sedap. lemak2 gitu. hehe... tpi kalo bncuh dgn plain water fai mmg x blh nk telan. hehe... performance drink tu lebih kpd rasa oren, pn sedap jugak ;)

Reply
avatar