Vitamin Sintetik?? Silica Gel?? Pastikan vitamin pilihan anda jenis yang terbaik...

7:19 AM 0 Comments A+ a-

Cuma nak share disini salah satu keunikan Shaklee... Jenama ni tak mengandungi silika gel. SILICA GEL?? Alaaaa, yg bungkusan kecik biasa ada dlm kotak kasut,kotak beg tu.Fai tak sempat nak ulas panjang pasal topik ni sebab sedikit terkejar2 harini...Hehe...

Sintetik...natural...silica gel...Jom baca apa yang Mommy Lyna dah tulis tentang topik ni.
(Fai copy N3 ni dri blog MamaFaiz)

Seorang rakan bertanya, "Kenapa Shaklee? Kan ada banyak jenis vitamin di farmasi? Pilih sajalah kat situ lebih senang". Ya, pil vitamin memang mudah didapati, di store2 farmasi malah supermarket juga ada menjual vitamin.

Masalahnya, bagus ke? Vitamin ni tak sama macam buah. Buah, di mana2 pun sama, kecuali mungkin dari segi rasanya. Buah strawberi di negara kita mungkin lebih masam dari strawberi di England, tapi kedua2nya masih buah yang sama dihasilkan dari pokok strawberi.

Tapi vitamin2 ni dihasilkan di kilang2 berbeza, dengan bahan2 berbeza.
Sesetengah vitamin yang dihasilkan secara sintetik, hanya mengandungi sedikit saja elemen vitamin, sebaliknya banyak kepada 'seakan vitamin'. Vitamin tiruan ini adakalanya bertindak secara agresif dengan tubuh. Ada yang 'menutup' kebolehan tubuh untuk menjalankan proses2 secara semulajadi, sebaliknya memerlukan bantuan dari vitamin2 ini, barulah boleh bekerja. Ada yang mendatangkan pelbagai reaksi seperti alahan, tekanan dalam otak dan sebagainya.

Jadi kita mesti berhati2 dalam memilih vitamin, bukan main pukul rata saja.
Apa keistimewaan Shaklee? Shaklee dihasilkan dari bahan2 semulajadi, yang menjadikan ia sebagai vitamin natural yang tidak memberi kesan songsang pada tubuh. Satu perbezaan yang paling senang dilihat ialah ketiadaan bijian silika di dalam peket Shaklee, berbanding vitamin lain yang mengandungi silika untuk menyerap lembapan.

Kenapakah? Kerana bila vitamin sintetik ini akan bertindakbalas dengan wap air (lembapan), ia akan berubah menjadi substance yang lain.

Buktinya, cuba letakkan sebiji pil vitamin yang anda beli farmasi dan sebiji vitamin Shaklee di atas meja selama beberapa hari. Kemudian perhatikan perubahan kedua2 vitamin itu. Vitamin Shaklee masih mengekalkan keadaan asal (kecuali B-complex akan berbau sedikit tengik jika dibiarkan dalam suhu sederhana) sedangkan vitamin yang satu lagi akan bertukar hitam! Anda boleh cuba kalau tak percaya.

Anda juga boleh mengambil Vita Lea, hancurkan dan letakkan dalam mangkuk berisi air dan seikat sayur yang sudah hampir layu. Buat benda yang sama pada multivitamin dari farmasi. Anda akan dapat lihat sayur dalam larutan Vita Lea akan bertambah segar sedangkan sayur dalam bekas satu lagi bertambah layu.


Macam mana bentuk silika gel sebenarnya?
Ini antara bentuk silika gel boleh ditemui dlm beg tangan baru, kasut baru dan vitamin sintetik.





Mengapa group kami boleh membuat trial pack untuk 30 hari makan? Bukan 14 hari? (thanks to kak N,pengasas trial pack). Ini kerana dalam Shaklee sendiri tiada kehadiran silika gel. Sebenarnya silika gel adalah antara bahan yang tidak sepatutnya ada dalam makanan tambahan vitamin khususnya. Ini kerana apabila adanya kehadiran silika gel, vitamin itu adalah dalam golongan sintetik dan tidak asli.

Jika anda berkemampuan untuk menggunakan sesuatu yang lebih baik... Why not get a better one? Shaklee adalah asli, tanpa pewarna tambahan, pengawet, perasa dan tanpa silika gel. Pilihan di tangan kita... Maaf Fai tak dapat nak hurai panjang. Sedikit busy hari ni...

credit to Kak Cery & Mommy Lyna

Work at Home Mom. Fulltime Shaklee Independent Distributor Founder Project Shaklee Team (PST)