Petua Hilangkan Gegata...

10:35 AM 13 Comments A+ a-

Salam semua... Hri ni baru fai ade kelapangan utk menulis di blog ni. Huhu... Dah 2 hari Fai x sihat, 1 badan kena gegata. Merah2 n muka pun smpai bengkak2. Hari selasa hubby dh hantar pegi klinik. Doktor dh inject n bagi ubat... Gatalnye berkurang tapi sekejap jer. Dah sapu daun cermai pn x berkesan jugak. Malam tadi badan Fai gatal2 balik. Kali ni makin teruk. Bintat besar2 n muka bengkak kemerahan. Rasa nak nangis tpi air mata ni x terkeluar sbb gatal teramat sgt. Huhu... MIL tetiba teringat yg ank tiri die (Fai panggil die Kak Lin) dlu selalu kena gegata. MIL trus tanye die gune ape utk hilangkn gegata... Alhamdulillah, dgn petua ni gegata kt badan Fai berkurang n blh tido dgn lena mlm tdi... Jom kte tgk mcm mana caranye...

Bahan2nya:
1. Tepung beras
2. Air paip
3. Sebatang lilin

Cara2nya:
1. Tuang sedikit tepung beras dlm mangkuk, cmpur dgn air. Uli agak2 tepung beras sampi blh dikepal2. Tpi jgn terlalu keras sgt, sedang2 jer.


2. Bakarkan lilin.


3. Kepal sedikit tepung beras tdi dan gelekkan kt tempat yg ada gegata kat badan sambil selawat. Gelek sampai tepung beras tdi dh x melekat kt badan.

4. Kemudian, patah2kn kepalan tepung beras yg digelek tdi. Nanti korang akan nmpk ada bulu halus yg melekat kt tepung beras tu. Bakarkn bulu halus tu kt api lilin.


5. Ulang langkah2 ni kt tempat yg gatal. Korg akan rase gatal kt badan tu berkurang. Insyallah...

Mlm tdi hubby yg tlg Fai gelekkan tepung beras kt badan. Memang nmpk byk bulu2 halus yg melekat kt tepung beras tu. Ada yg panjang2 n warna keperangan. Kak Lin ckp kalo yg warna perang tu "ibu"nya... Kalo ibunya dh keluar, mksudnya gatal2 kt tempat lain pn Insyaallah akan berkurang jgk... Alhamdulillah, mmg berkurang. Syukur sgt2 pada Allah... Kalo x Fai mmg x blh nk buat kerja lain... Huhu...

Work at Home Mom. Fulltime Shaklee Independent Distributor Founder Project Shaklee Team (PST)

13 comments

Write comments
May 5, 2011 at 3:53 PM delete

OOOO... Dulu penah kene x tau plak cm nie petuanyer...

myetech9[dot]com @ Enchik Nine

Reply
avatar
Fai Ayie
AUTHOR
May 6, 2011 at 2:35 PM delete

actually fai pun baru tau...dlu selalunye kalo kena gegata gosok dgn bwg merah jer, ataupn gosok dgn kunyit hidup yg disapu dgn kapur...dh try cara tu semua tpi x berkesan...alhamdulillah gune tepung ni berkesan...

Reply
avatar
Anonymous
AUTHOR
July 30, 2011 at 5:52 PM delete

nk tnye la.gune tepung beras ke tepung pulut?

Reply
avatar
jimbo
AUTHOR
July 4, 2012 at 7:41 PM delete

Assalaam. Puan, saya minta izin nak guna petua ini. Isteri saya kena gegata/sopak garam. Terima kasih.
Mizan, Selangor.

Reply
avatar
Fai Shaklee
AUTHOR
July 5, 2012 at 12:56 PM delete

wasalam... cubalah ya. mudah2an ianya bermanfaat :)

Reply
avatar
green tea
AUTHOR
December 24, 2012 at 11:47 AM delete

Wahh sy tgh kena gegata ni skng.lm dh kena x ilang2.puas kena cucuk, mkn ubat tu ubat ni sume x jln.hope berkesan la guna petua ni.nk cr tepung beras ni;)

Reply
avatar
September 21, 2013 at 11:09 PM delete

Aslkm...minta izin guna ptua ni utk ank dara saya..sian dia dah bawa pgi kinik masih x berubah..at last jumpa ptua ni..alhmdllah dah kurang gatal2..dulu guna bedak sejuk jer, tp skrg susah nk dpt bdk sejuk..trksh sekali lagi...

Reply
avatar
September 23, 2013 at 11:42 AM delete

wasalam... semoga perkongsian ni bermanfaat untuk semua.. yg baik tu datangnya dari Allah... (>___<)

Reply
avatar
abdul mujib
AUTHOR
November 14, 2013 at 3:06 AM delete

alhamdulillah sebab xde tepung beras saya try tepung pulut. boleh jugak . Setelah pikir2 kemungkinan hama2 ni tertarik dengan tepung beras or pulut ni 2 dari kulit dia pegi ke tepung ... apa2 pun terima kasih =)

Reply
avatar
renjer merah
AUTHOR
February 26, 2014 at 11:47 AM delete

Salam.. Nk tanye, pas dh buat petua ni, gatal2 dtg blk x? Sbb sy biase kene dia akn surut jap pastu dtg blk

Reply
avatar
June 16, 2015 at 5:16 PM delete

Mmg kene bakar ke?kalau x bakar?

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
October 28, 2015 at 2:09 PM delete

assalam
nice sharing.
saya mula jadi gegata ni tahun 2012. pastu lega mcm tu je

br2 ni slps raya haji ada bea blk dgg korban.my mil bg, slps mkn terus naik dkt muka. ingtkn skjap tu je bila hbs d mka, naik ke kepala kjap. just timbul sikit2 kt tgn, tapi lagi digaru lagi bertambah besar dan gatal sesangat.

2,3 hari ni dh mula balik makin merebak. dagu, bahu kanan kiri, skrg kat blkg pulak. tiap2 mlm x dpt tidur.gatal yak mat. tahap merenyam dh.

alhamdulillah, jumpa blig ni guna cara alami.

in shaa Allah, nak cuba la petua ni.hrp beransur baik dan hilang. hukhuks.

terima kasih berkongsi..

Reply
avatar