Petua Hilangkan Gegata...

Salam semua... Hri ni baru fai ade kelapangan utk menulis di blog ni. Huhu... Dah 2 hari Fai x sihat, 1 badan kena gegata. Merah2 n muka pun smpai bengkak2. Hari selasa hubby dh hantar pegi klinik. Doktor dh inject n bagi ubat... Gatalnye berkurang tapi sekejap jer. Dah sapu daun cermai pn x berkesan jugak. Malam tadi badan Fai gatal2 balik. Kali ni makin teruk. Bintat besar2 n muka bengkak kemerahan. Rasa nak nangis tpi air mata ni x terkeluar sbb gatal teramat sgt. Huhu... MIL tetiba teringat yg ank tiri die (Fai panggil die Kak Lin) dlu selalu kena gegata. MIL trus tanye die gune ape utk hilangkn gegata... Alhamdulillah, dgn petua ni gegata kt badan Fai berkurang n blh tido dgn lena mlm tdi... Jom kte tgk mcm mana caranye...

Bahan2nya:
1. Tepung beras
2. Air paip
3. Sebatang lilin

Cara2nya:
1. Tuang sedikit tepung beras dlm mangkuk, cmpur dgn air. Uli agak2 tepung beras sampi blh dikepal2. Tpi jgn terlalu keras sgt, sedang2 jer.


2. Bakarkan lilin.


3. Kepal sedikit tepung beras tdi dan gelekkan kt tempat yg ada gegata kat badan sambil selawat. Gelek sampai tepung beras tdi dh x melekat kt badan.

4. Kemudian, patah2kn kepalan tepung beras yg digelek tdi. Nanti korang akan nmpk ada bulu halus yg melekat kt tepung beras tu. Bakarkn bulu halus tu kt api lilin.


5. Ulang langkah2 ni kt tempat yg gatal. Korg akan rase gatal kt badan tu berkurang. Insyallah...

Mlm tdi hubby yg tlg Fai gelekkan tepung beras kt badan. Memang nmpk byk bulu2 halus yg melekat kt tepung beras tu. Ada yg panjang2 n warna keperangan. Kak Lin ckp kalo yg warna perang tu "ibu"nya... Kalo ibunya dh keluar, mksudnya gatal2 kt tempat lain pn Insyaallah akan berkurang jgk... Alhamdulillah, mmg berkurang. Syukur sgt2 pada Allah... Kalo x Fai mmg x blh nk buat kerja lain... Huhu...

You Might Also Like

13 comments